Saturday, March 29, 2008

Melancholy*

*Photo by Pedro Moreira



Melancholy
Depression of spirits; a gloomy state continuing a considerable time; deep dejection; gloominess.
Great and continued depression of spirits, amounting to mental unsoundness; melancholia.
Pensive maditation; serious thoughtfulness.
Ill nature.
Depressed in spirits; dejected; gloomy dismal.
Producing great evil and grief; causing dejection; calamitous; afflictive; as, a melancholy event.
Somewhat deranged in mind; having the jugment impaired.
Favorable to meditation; somber.



Ausência

Deixa secar no meu rosto
Esse pranto de amor que a presença desatou
Deixa passar o desgosto
Esse gosto da ausência que me restou
Eu tinha feito da saudade
A minha amiga mais constante
E ela a cada instante
Me pedia pra esperar

E foi tudo o que eu fiz, te esperei tanto
Tão sozinha no meu canto
Tendo apenas o meu canto pra cantar
Por isso deixa que o meu pensamento
Ainda lembre um momento a saudade que eu vivi
A tua imagem fiel
Que hoje volta ao meu lado
E que eu sinto que perdi

in Vinicius de Moraes, Poesia completa e prosa: "Cancioneiro"

*From a great poet to a great friend, whose name I find also melancholic and poetic, Ruy Mar, and who is making a brilliant study on the subject. Indeed, two great Brazilian.